Slim neerleggen van artikelen scheelt orderpicktijd

Slim neerleggen van artikelen scheelt ordertijd door Marcel te LindertEnkele warehouse managers hebben eens uitgerekend hoeveel kilometer hun orderpickers elke dag moeten lopen. Ze schrokken van de uitkomst. Afstanden van tien kilometer of meer zijn niet uitzonderlijk. Als we uitgaan van een wandeltempo van vijf kilometer per uur, komt dat neer op twee uur lopen per dag, een kwart van een hele werkdag. Dat moet slimmer kunnen.

Slim neerleggen van artikelen scheelt ordertijd door Marcel te LindertUit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de kosten van orderpicken kunnen oplopen tot 55 procent van de totale operationele kosten van een magazijn. Dat die kosten zo hoog zijn, komt omdat orderpicken een arbeidsintensief karwei is. Vooral het overbruggen van de afstand tussen de verschillende picklocaties kost veel tijd. Volgens datzelfde wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat orderpickers ongeveer de helft van hun tijd bezig zijn met lopen.

De resultaten van het wetenschappelijk onderzoek laten ook zien wat de meest voor de hand liggende methode is om de operationele kosten te verlagen: het verkorten van de loopafstanden van orderpickers. Dat kan door een slimme route langs de picklocaties te kiezen (zie ‘De kortste route door het warehouse: doorlopen of omdraaien‘), maar ook door de picklocaties zo handig mogelijk in te delen.

ABC-indeling
De meest eenvoudige methode is de ABC-indeling. Dat betekent dat artikelen worden ingedeeld in een A-, B- en C-categorie. De A-categorie bestaat uit artikelen waarvoor de meeste orders worden geplaatst, de snellopers. De C-categorie wordt gevormd door de minst gevraagde artikelen, met andere woorden de langzaamlopers. Het idee is dat de A-artikelen vooraan in het magazijn worden gelegd, zo dicht mogelijk bij de expeditievloer. De B-artikelen worden achteraan gelegd en de C-artikelen daar tussenin. Op die manier is, theoretisch gezien, de kans het kleinst dat orderpickers helemaal naar achteren moeten lopen.

Bij het gebruik van de ABC-indeling passen wel een paar opmerkingen. Bij het indelen van artikelen in categorieën draait het niet alleen om het aantal stuks dat is besteld, maar ook om het aantal orderregels voor dat artikel. Neem het voorbeeld van twee artikelen waarvan elke dag 100 stuks worden besteld. Voor artikel A gaat het om 10 orderregels met elk 10 stuks, voor artikel B om 25 orderregels met elk 4 stuks. Dan is het slimmer om artikel B vooraan te leggen dan artikel A. Voor artikel B moeten immers tweeënhalf keer zoveel mensen het magazijn in.

Slim neerleggen van artikelen scheelt orderpicktijd door Marcel te Lindert Regelmatig actualiseren
Een andere opmerking is dat de ABC-indeling regelmatig geactualiseerd moeten worden. Een artikel dat veel verkocht wordt, blijft niet altijd een snelloper. Het kan zijn dat er verbeterde versies van dat artikel op de markt verschijnen of dat simpelweg het seizoen voor dat artikel voorbij is. Wie zijn ABC-indeling vergeet te actualiseren, loopt kans dat een snelloper verandert in een langzaamloper en dus onterecht een A-locatie bezet houdt.

Hoe vaak een ABC-indeling geactualiseerd moet worden, is lastig te zeggen. Dit verschilt van bedrijf tot bedrijf. Wie over een Warehouse Management Systeem (WMS) beschikt, heeft het in ieder geval een stuk gemakkelijker. Een WMS legt toch al vast welke picklocaties op welke momenten worden bezocht. Zo’n systeem moet dus eenvoudig een ABC-indeling kunnen genereren.

Order oriented slotting
Een ABC-indeling is niet zaligmakend. De meeste orders bestaan immers niet uit één, maar uit meerdere artikelen. Dat de afstand naar één artikel geminimaliseerd is, wil niet zeggen dat de afstand langs alle artikelen in een order ook zo klein mogelijk is. Als alle A-artikelen evenredig verspreid over meerdere gangen liggen, bestaat de kans nog steeds dat orderpickers meerdere gangen moeten bezoeken.

Wetenschapper Ronald Mantel van de Universiteit Twente heeft daarom samen met collega Peter Schuur een alternatieve strategie ontworpen: order oriented slotting. Deze strategie houdt rekening met de artikelen die vaak samen in één order voorkomen. Het doel is om een zo efficiënt mogelijke rondrit te maken langs alle picklocaties die voor een order bezocht moeten worden. Met het model van Mantel en Schuur worden de artikelen zodanig neergelegd dat de optelsom van de afstanden van alle rondritten zo klein mogelijk is. Volgens beide wetenschappers kunnen magazijnen met deze strategie nog eens twaalf tot vijftien procent tijdswinst boeken.

> Bekijk drie populaire routestrategieën voor het orderpicken

2 thoughts on “Slim neerleggen van artikelen scheelt orderpicktijd

  1. hallo,
    er staat telkens bewezen uit onderzoek, is er ook een bestand/bron van dit onderzoek? ik heb voor school namelijk wat onderzoeken nodig.

  2. Beste Vince,

    Je kan het beste online naar het onderzoek zoeken. Ronald Mantel van de Universiteit Twente heeft toen samen met zijn collega Peter Schuur het onderzoek doorgevoerd.

    Succes met je opdracht.

    Met vriendelijke groet,

    i.O. C. Kauffmann

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *