Accuwater bijvullen kan goedkoper en veiliger

Accuwater bijvullenVraag tien batterijleveranciers naar de belangrijkste tip om zo lang mogelijk rendement en kracht uit een tractiebatterij te halen en je krijgt tien keer hetzelfde antwoord: pleeg goed onderhoud! Met een automatische watervulinstallatie doe je dat het snelst, veiligst en makkelijkst. En bovenal op de meest betrouwbare manier.

Met het Jungheinrich vulsysteem automatisch accuwater bijvullen.

De lood/zuurbatterij is nog altijd de belangrijkste krachtbron van een elektrisch aangedreven intern transportmiddel. Door de chemische reactie tussen het lood en het zuur (elektrolyt) ontstaat elektrische energie.

Tijdens dit proces daalt de zuurgraad van het elektrolyt en daarmee ook het voltage van de cel. Door de batterij op te laden wordt de zuurdichtheid hersteld en kan het proces van elektronenuitwisseling weer opnieuw plaatsvinden.


Gevaren genoeg
Essentieel voor de werking van een lood/zuurbatterij is dat de loodplaten worden omgeven door voldoende elektrolyt. Tijdens het laadproces ontstaat een zekere mate van elektrolyse waarbij water wordt gescheiden in zuurstof en waterstof, ook wel knalgas genoemd. Hierdoor daalt het waterniveau in de cel en moet je het na het laden weer bijvullen. Dit kan natuurlijk handmatig met een kannetje gedemineraliseerd water, maar dat is toch wel een tijdrovende klus. Zeker als het gaat om 48V of 80V batterijen die respectievelijk 24 en 40 cellen tellen.

Handmatig bijvullen is bovendien niet erg nauwkeurig: je kunt morsen en daardoor loopt er water over en tussen de cellen waar je vervolgens niet meer bij kunt komen. Je kunt teveel of juist te weinig bijvullen, in beide gevallen is dat slecht voor de batterij. En je kunt spatten. Het elektrolyt is een sterk bijtend zuur. Het dragen van een beschermend schort, handschoenen en veiligheidsbril is niet voor niets een vereiste.

Snel op de juiste hoogte
Met een automatisch watervulsysteem heb je van al deze beperkingen geen last. Via een centrale leiding op de batterij is elke cel aangesloten. Een handige vlotter op de celdop zorgt dat er precies de juiste hoeveelheid water in de cel komt. Een indicator geeft duidelijk aan dat dit niveau is bereikt. Zonder gedoe vult het automatisch vulsysteem in een fractie van een minuut het waterniveau van de batterij bij. Dit zonder morsen en met de zekerheid dat er geen enkele cel wordt vergeten. Want dat is cruciaal voor de werking van de lood/zuurbatterij al geheel: alle cellen samen zorgen voor de prestatie. Een slechte cel kannibaliseert de andere en dat verkort de levensduur en de prestaties aanzienlijk.

Hoe u zèlf gemakkelijk en veilig met een automatisch vulsysteem werkt, ziet u hier:

[jwplayer config=”default” file=”http://www.intralogistiek.nl/wp-content/uploads/2012/12/Autofill.flv”]

Ook nà aflevering is het vrij eenvoudig om batterijen te voorzien van een automatische watervulinstallatie. Door de relatief lage aanschafkosten en de tijdwinst die het systeem oplevert, is de investering vaak snel terugverdiend.

3 thoughts on “Accuwater bijvullen kan goedkoper en veiliger

  1. Wat kost het per accu om deze te vullen? Het gaat om een 200Ah 6volt monoblok, gebruikt in een elektrische auto.
    Ik weet nog niet hoeveel accu’s opnieuw (spoelen) bijgevuld moeten worden. Ik moet ze één voor één meten. In totaal zijn het er 20. (Peugeot 106 Electric)

    • Geachte heer van der Veen,
      Dit gaat waarschijnlijk om een zuurcorrectie. Dat is een klus die alleen gedaan kan worden door de leverancier van de accu of in uw geval een autogarage

  2. Hier is hier een discussie aan de gang.
    Er wordt geleerd dat de accu van een heftruck nooit voor het laden, maar na het laden bijgevuld mag worden met demiwater.
    Maar wat als de heftruck ’s nachts NIET aan de oplader heeft gestaan, maar er moet ’s morgens toch demiwater bijvullen?
    Men denkt hier namelijk van niet, omdat specifiek steeds wordt gezegt “ná het opladen bijvullen”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *