Goede service valt of staat met de onderdelen voorziening

De Servicebus van Jungheinrich is altijd voorzien van de juiste onderdelen.Eén van de belangrijkste criteria voor de kwaliteit van hef- en magazijntrucks is de beschikbaarheid van de machines. Ze moeten het gewoon altijd doen. Helaas is een beschikbaarheid van honderd procent praktisch niet haalbaar. Met slimme IT en uitgekiende logistiek kunnen we stilstand zoveel mogelijk beperken.

De Servicebus van Jungheinrich is altijd voorzien van de juiste onderdelen.Bij stilstand is het van belang om de truck zo snel mogelijk weer aan het rijden te krijgen. Een professionele serviceorganisatie is dan van essentieel belang. Daarvoor is meer nodig dan een uitgebreid netwerk van goed opgeleide servicemonteurs die snel ter plekke zijn. Als die servicemonteurs niet over de juiste onderdelen beschikken, blijft de truck gewoon stilstaan.

Juiste onderdelen in juiste bus
Helaas is geen enkele servicebus groot genoeg om elk onderdeel van elk type hef- of magazijntruck op voorraad te leggen. De kunst is dan ook om elke servicemonteur precies die onderdelen mee te geven die hij nodig heeft. Door de onderhoudshistorie van elke truck bij te houden, is goed in te schatten welke onderdelen het vaakst stukgaan. Die onderdelen dienen in ieder geval in de servicebus te liggen.

Daarnaast heeft elke servicemonteur zijn eigen klantenkring. Door de vloot van elke klant te analyseren, weten we welke trucks het vaakst voorkomen in die klantenkring. Als een bepaalde servicemonteur hoofdzakelijk klanten met reachtrucks in zijn assortiment heeft, spreekt het voor zich dat er wat meer reachtruckonderdelen in zijn bus liggen. Daarnaast speelt ook het specialisme een rol. Sommige servicemonteurs zijn bijvoorbeeld gespecialiseerd in smallegangentrucks, andere in verbrandingstrucks. Het assortiment onderdelen in de bus wordt uiteraard daarop aangepast.

De Servicebus van Jungheinrich is altijd uitstekend bevoorraad onderwegMet een paar klikken bestellen
Natuurlijk kan het altijd gebeuren dat een onderdeel niet in de bus ligt. In dat geval is het zaak om met behulp van slimme IT en uitgekiende logistiek het ontbrekende onderdeel zo snel mogelijk ter plaatse te krijgen. Elke servicemonteur beschikt daartoe over een laptop, waarmee hij de tekeningen en specificaties van alle onderdelen kan opvragen. Als hij het juiste onderdeel op zijn scherm ziet staan, volstaan een paar muisklikken om een bestelling te plaatsen.

De bestellingen komen binnen in het centrale onderdelenmagazijn. In dit magazijn wordt allereerst onderscheid gemaakt in de prioriteit van elke bestelling. Onderdelen die de volgende dag al nodig zijn, worden direct gepickt en verzonden. Onderdelen die nog even kunnen wachten, bijvoorbeeld omdat ze alleen maar dienen voor aanvulling van de busvoorraad of omdat ze nodig zijn voor preventief onderhoud, komen pas daarna aan de beurt.

Nog dezelfde nacht uitgeleverd
Voor de uitlevering van de bestellingen bestaan  gespecialiseerde logistiek dienstverleners zoals TNT Innight. De onderdelen uit het centrale onderdelenmagazijn worden per vrachtauto geleverd aan deze dienstverlener. De chauffeurs van TNT Innight zorgen er vervolgens voor dat de onderdelen ‘s nachts in de juiste servicebussen belanden. Daartoe beschikken de chauffeurs over de sleutel van elke bus, die meestal voor het huis van de servicemonteur geparkeerd staat. En als die bus een keer niet voor de deur staat, zoeken de chauffeurs van TNT Innight net zo lang de omgeving af totdat ze de bus wel hebben gevonden.

Dankzij logistiek dienstverleners zoals TNT Innight is het mogelijk om onderdelen die voor 15.30 uur zijn besteld nog dezelfde nacht uit te leveren. Als de servicemonteur ’s ochtends om 7.00 uur in zijn servicebus kijkt, liggen de onderdelen er al in. Op deze manier is het mogelijk om 97 procent van de onderdelen binnen een dag uit te leveren. Deze ideale manier van werken wordt in Nederland nog maar nauwelijks toegepast. Volgens onze laatste informatie is er slechts één producent die er standaard voor zorgt dat stilstand van een hef- of magazijntruck vrijwel nooit langer dan één dag duurt.

1 thought on “Goede service valt of staat met de onderdelen voorziening

  1. Hey Ivo,

    Interessante post.

    Heb je die Belgische startup die levert in de koffer van je wagen al gecheckt ondertussen? Ze noemen zich Cardrops.

    Lijkt me gelijkaardig aan TNT Innight, echter staat hun technologie verder en richten ze zich tot ecommerce…

    Zij zouden bezig zijn met kleinschalige testen in Duitsland. Kregen al heel wat pers in de internationale blogs (Techcrunch, Springwise enzo).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *