Limieten vereisen logistieke vernieuwingen

Wehkamp3Met 60.000 tot 100.000 orders per dag komt wehkamp.nl dicht in de buurt van de limiet van haar logistieke systeem. In de aanloop naar volledig nieuwe plannen, verzet de grootste e-tailer van Nederland intern haar bakens om aan de vraag van de consument te kunnen blijven voldoen.

 

Limieten vereisen logistieke vernieuwingen wehkamp.nl groeit uit eigen jasje In 1995 zette Wehkamp de eerste voorzichtige stappen op het internet als alternatief voor haar  dubbeldikke catalogus. Anno 2010 is het bedrijf alleen nog online actief en dat is geen verkeerde keuze geweest. Sinds 2007 noteert het bedrijf een jaarlijkse groei van minimaal 10%. Met een jong en dynamisch imago en diverse slimme allianties met grote merken en collega-bedrijven als C&A, Scapino, WE en Beter Bed kent de internetsite een duizelingwekkend aantal van 122 miljoen bezoekers, 17,2 miljoen bestelde items en 7,1 miljoen verstuurde pakketten per jaar. “We ondernemen volop actie om deze groei in de toekomst aan te kunnen”, lacht Facility Manager Inkoop Non Merchandise Jan de Niet. “Dat kan door een schil erbij te plaatsen en nog slimmer en sneller te werken, of door re-engineering. Ofwel: nieuwe systemen, nieuwe warehouses.”
Altijd operationeel
Om met dat laatste te beginnen: onlangs werd bekend dat Wehkamp investeert in de bouw van een nieuw, geautomatiseerd distributiecentrum in Zwolle. Het geautomatiseerde Wehkamp2magazijnsysteem zal 80.000 picklocaties krijgen en 61 miljoen orderregels kunnen verwerken. De nieuwbouw is nodig, want het bedrijf komt dicht in de buurt van de limiet aan de huidige systemen in Dedemsvaart en het logistieke centrum in Maurik, dat de grote items zoals witgoed, bedden, bankstellen en fietsen uitlevert.
In Dedemsvaart zijn de twee crossbelt-sorteerbanen inmiddels zo’n 25 jaar oud en stijgt de onderhoudsvraag. Om slagvaardig te blijven traint wehkamp.nl haar technische dienst en zijn de operators beter in staat om zelf kleine storingen te verhelpen. “We kunnen ons geen stilstand veroorloven”, verklaart Jan de Niet. “Dat geldt ook voor het intern transport. We maken langere runs en daarom zijn ook de wisselaccu’s terug van weggeweest.”
Andere aanpak single orders
Om de druk op de primaire sorter, waarop per klant wordt verdeeld, te verminderen, is wehkamp.nl sinds medio 2013 gestart met een andere aanpak van de enkelvoudige orders.
Deze komen niet meer in de batchverzameling, maar worden direct na het verzamelen door de verzamelaar verpakt, gelabeld en in een transportcontainer gedaan. Deze

bak wordt vervolgens direct geleegd op de tweede sorter die naar postcode sorteert. Voor deze aanpak zijn nieuwe karren ontworpen waarin alle techniek voor draadloos dataverkeer, de energievoorziening en labellingmogelijkheden zijn geïntegreerd. “Deze aanpak levert extra sorteercapaciteit op de primaire sorter”, stelt Jan de Niet tevreden.

“Gemiddeld telt een klantorder 2,7 sku’s en dat aantal stijgt zelfs licht omdat we een steeds breder assortiment kennen. Wellicht gaan we straks niet 5, maar 6 keer per week
bezorgen en komt er inderdaad een nieuwe logistieke aanpak. Deze zal, net als nu, 100% geïntegreerd zijn met marketing, inkoop en het personeelsbeleid. Want volledige integratie is onmisbaar om als internetbedrijf succesvol te zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *