Besparen met acculaders: 20% lager verbruik

Schoon én zuinig heftruck rijden gaan hand in hand. Dat laat ook tabaksproducent BAT Niemeyer zien. De zuinigheid gaat er verder dan de inzet van energie-efficiënte trucks. Met de overstap van conventionele laders naar HF-laders wordt een leuke extra besparing geboekt. Elk jaar weer.

Als het om intern transportmaterieel gaat, is er voor tabaksfabrikant BAT Niemeyer tegenwoordig maar één keuze: elektrisch aangedreven. Op de productiefaciliteit in Groningen verwerkt de fabrikant jaarlijks zo’n 15 miljoen kilo tabak. “Elektrisch aangedreven trucks zijn immers aanzienlijk goedkoper”, vertelt Jan Wiebe van der Velde, materials planner en technical purchaser bij BAT Niemeyer. De aanschafwaarde is dan wel hoger, maar dat is ook het enige nadeel. Over de gehele inzetduur van de truck zijn we met elektrisch altijd voordeliger uit.” Van der Velde onderbouwt zijn stelling met cijfers uit eigen onderzoek. Daaruit blijkt dat de enig overgebleven verbrander bij BAT Niemeyer jaarlijks ongeveer 200 LPG-flessen verbruikt. Dat komt neer op circa € 6.000,-. “Het verbruik van een elektrische variant kost ons bij hetzelfde aantal draaiuren per jaar zo’n € 800,-. Een besparing van meer dan 80 procent. Bovendien is een elektrische heftruck ook goedkoper in onderhoud. Dat scheelt ons per jaar ongeveer € 1.500,- op een truck. Al met al is die hogere aanschafwaarde dan natuurlijk heel snel terugverdiend”, rekent Van der Velde voor.

Jan Wiebe van der Velde: “De winst van 20% maken we elk jaar weer”

 

Extra winst met HF
Bij de toch al zuinige elektrische trucks kijkt BAT Niemeyer eveneens naar mogelijke aanvullende besparingen. Met de overstap op hoogfrequent (HF) laders weet het bedrijf ook hier een mooie winst te boeken. Van der Velde: “Alle trucks die meer dan 800 draaiuren op jaarbasis maken, worden geladen met een HF-lader. Dat lijkt misschien weinig, maar doordat veel trucks zijn uitgevoerd met een klem, gebruiken ze ook veel meer energie dan een standaard heftruck met lepels.”

In totaal zet de tabaksfabrikant voor ongeveer tweederde van de vloot HF-laders in. De besparing die dit oplevert aan stroomverbruik, bedraagt ruim € 6.000,-. “In het totaalplaatje van stroomverbruik in de fabriek is dat slechts een fractie, maar vergeleken met conventionele laders is de winst toch 20 procent. En dat is een winst die we elk jaar weer maken”, weet Van der Velde.

De besparing dankzij de HF-laders bedraagt 6.000 euro per jaar

Geen piekstromen
De HF-laders zijn in aanschaf duurder dan conventionele laders, maar ook hier loont het volgens Van der Velde om te kijken naar de totale inzetduur. “HF-laders gaan efficiënter om met energie. De benodigde stroomvoorziening wordt bijvoorbeeld stapsgewijs  opgebouwd, waardoor we minder piekspanning hebben en de levensduur van de accu toeneemt. Afhankelijk van de inzet kunnen we 1 tot 2 jaar langer doen met een accu. Als we niet alleen kijken naar de investeringskosten, maar naar de totale inzet, blijkt in de praktijk dat we overall geld besparen en na ongeveer anderhalf jaar zelfs al winst boeken”, stelt hij.Om de piekstromen te vermijden, maakt BAT Niemeyer tevens gebruik van de tijdschakelaars die in de laders zijn geïntegreerd. Als meerdere accu’s gelijktijdig aan de lader gaan, worden deze volgens een bepaald tijdschema ingeschakeld. Op die manier wordt ook doorbranden van de laders uitgesloten.

Klik hier voor meer informatie >

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *