LPG heftrucks als logische keuze voor Van Mannekus & Co

Discipline van levensbelang voor probleemloos gebruik

Het dringt overal tussen, is sterk schurend en onttrekt vocht om het nooit meer los te laten. Magnesiumoxide stoft en stuift, maar dat mag de heftrucks van Van Mannekus & Co in Schiedam niet deren. In deze bedrijfsvoering ligt alle focus op storingsvrij functioneren.

“Zet ze 1 dag hier neer en ze zien er al zo uit”, wijst Operations Manager Fred van den Corput naar de LPG-heftruck die zojuist een big bag in de menger heeft gelost. “Het stof kruipt overal in. Logisch dat we elke dag de radiator en het luchtfilter met perslucht schoonblazen. Er blijft anders niets heel.”

Van Mannekus & Co bestaat al meer dan 110 jaar en is gespecialiseerd in mineralen. Met name als het gaat om magnesiumoxide, -hydroxide, -chloride en -carbonaat. Het mineraal dient als halffabrikaat voor tal van producten, variërend van bouwmaterialen, papier, brood en diervoeding tot kunststoffen. Jaarlijks koopt Van Mannekus & Co zo’n 45.000 ton in en ontvangt die grotendeels in big bags. Hiervan wordt zo’n 15.000 ton gemengd, vermalen en omverpakt in 25 en 50 kg zakken, big bags en silowagens.

LPG als logische keuze
Op het havengebied van Schiedam heeft het bedrijf 25.000 m overdekte opslag- en productiehallen. Voor het interne transport gebruiken ze LPG-heftrucks. Het roetfilter en de katalysator van een dieseltruck slippen door het stof veel te snel dicht.

Elektrische heftrucks durven ze niet aan. “Magnesiumoxide is ook een prima isolator”, legt Van den Corput uit. “Als dat in een schakelaar of een elektrisch circuit komt, doet het niet veel meer. Bovendien is de inzet niet al te zachtzinnig hier en we rijden veel buiten.”

Beste totaalplaatje
De trucks van 2,5 en 3,5 ton zijn deels voorzien van een vorkversteller en containermast. Alle trucks mogen op de openbare weg komen, al leverde het zwaailicht toch nog een probleem op. “Het licht doet het wel, maar door het stof zwaait het niet meer,” lacht de Operations Manager. “We hebben het vervangen door flitslampen. Ook hebben we extra verlichting geplaatst en spatlappen gemonteerd.”

Checklist dagelijks en wekelijks
Voor het onderhoud beroept het bedrijf zich op de expertise van de vaste Jungheinrich monteur die maandelijks langskomt. Daarnaast checken de chauffeurs de trucks dagelijks (en de eigen Technische Dienst wekelijks) aan de hand van een heldere controlelijst. “Alles moet goed en veilig blijven functioneren”, vat Van den Corput de check samen. “Remmen, bediening, motoren, verlichting… En vergeet het schoonblazen niet. Die 15 minuten aan het eind van de werkdag zijn hier echt cruciaal!”

Meer informatie over LPG / Diesel heftrucks vindt u hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *