Arbeidsomstandigheden dagelijkse aandacht bij Bausch + Lomb

Intensieve extra inspecties trucks en stellingen

Met een heldere visie op haar magazijn toont Bausch + Lomb dat het kijken naar veiligheid geen eenmalige kwestie is, maar een doorlopend proces. Zo Arbeidsomstandigheden dagelijkse aandacht bij Bausch + Lombwil het bedrijf in de toekomst elke maand alle stellingsecties inspecteren.

Wie een slogan heeft als ‘See better. Live better.’ kan natuurlijk niet de ogen sluiten voor de eigen omstandigheden waarin gewerkt wordt. Bausch + Lomb, vooral bekend van de contactlenzen en oogvloeistoffen, kijkt daarom door een vergrootglas naar haar eigen activiteiten in het European Logistics Center (ELC) in Schiphol-Rijk. “Dat geldt zowel voor het materieel en de inrichting, als voor de manier waarop we werken”, vertelt Facility & Maintenance Manager Hyllan van der Kolk. “We zijn gecertificeerd als ‘Known Consigner’ voor luchtvracht en daaraan kleven strenge eisen en een audit. Maar niet alleen product- en transportveiligheid staan centraal, ook de arbeidsomstandigheden krijgen bij ons echt dagelijkse zorg.”

Zelf maandelijks inspecteren
Bij het betreden van het palletmagazijn wordt meteen duidelijk waarop Hyllan doelt. Met rood-wit gestreept lint is een complete stellingsectie buiten bedrijf gezet. Ondanks alle voorzorg is het voorgekomen dat een sprinklerleiding werd geraakt en die moet eerst worden gerepareerd. “Aanrijdingen in welke vorm ook, komen nu eenmaal voor. Daarom hebben we het plan om maandelijks gestructureerd alle stellingsecties na te lopen”, legt hij uit.“Een keurmeester van Jungheinrich gaat ons hiervoor een training geven. Onze eigen inspectie komt uiteraard niet in de plaats van de jaarlijkse BMWT-keuring, want die hoor je, inclusief de kwaliteitsborging, door externe specialisten te laten doen.”

Geen losse moeren
Uit de eigen inspecties blijkt dat je de juiste borging ook heel letterlijk kunt nemen. Als gevolg van palletcontact kunnen de moeren van de voetplaten van de stellingen loslopen, ook al zitten er borgringen onder. Elke losse moer wordt daarom nu vervangen door een zelfborgende moer, waardoor de zekerheid van een veilige verankering toeneemt.

Dezelfde zekerheid is voor Bausch + Lomb ook aan de orde bij de keuze van de trucks. Een flink aantal is afkomstig uit de occasionvloot van Jungheinrich. “Een kwaliteitsmerk heeft ook kwalitatief goede gebruikte trucks met inzetzekerheid en een extra aantrekkelijk prijskaartje”, aldus Van der Kolk. “Maar hoe veilig en betrouwbaar ze ook zijn, je moet ze wel veilig gebruiken.”

Breed pakket maatregelen
Om de gebruikersveiligheid te optimaliseren worden alle intern transportchauffeurs opgeleid, zodat ze een certificaat hebben dat 5 jaar geldig is. Om de kennis up-to-date te houden, worden er jaarlijkse opfriscursussen gegeven. Om ook de bedrijfsveiligheid van de trucks in het oog te houden, vult elke chauffeur aan het begin van zijn werkdag een inspectieformulier in waarop hij de staat van zijn voertuig beoordeelt. Hyllan van der Kolk: “We volgen de meldingen op, laten reparaties uitvoeren en zorgen dat knelpunten worden weggenomen. Tel hierbij tal van andere maatregelen, zoals spiegels op onoverzichtelijke plaatsen, het verplicht dragen van veiligheidsschoenen en het gebruik van de gordel op de trucks, de camera’s op de reachtrucks om goed te kunnen zien op hoogte, de scheiding van loop- en rijroutes en doorlopende aandacht om lege pallets en afval op te ruimen en het beeld is compleet. Daarnaast hanteren we de basisregel dat voetgangers altijd voorrang hebben op rijdend materieel”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *