Bereid intralogistiek voor op e-commerce

OrderpickingAls het gaat om de start en inrichting van een e-commerce operatie, dan zijn er diverse handige hulpmiddelen en systemen om snel en flexibel mee te bewegen. Zo kunt u uw magazijn snel geschikt maken voor een typische webshop logistiek.

E-commerce assortimentEntresol
Een belangrijk aspect dat bij vrijwel alle met e-commerce startende bedrijven optreedt, is de verbreding en verdieping van het assortiment. Het aantal SKU’s neemt toe en datzelfde geldt voor het aantal bestellingen. Echter, de bestelgrootte daalt en dat legt een fikse druk op het orderverzamelen en een verandering van het palletmagazijn naar een collomagazijn.

Praktische tips:
• Neemt het aantal SKU’s toe, dan is met slimme vakverdelingen al snel succes te boeken.
• Om meer ruimte voor het verzamelen te hebben, kun je palletstellingen handig om- bouwen naar legborden.
• Entresolvloeren maken het mogelijk om de hoogte van het pand beter te benutten. Met liften en rollenbanen zijn de zones makkelijk aan elkaar te koppelen.
• Entresolvloeren met legbordsecties bieden een snellere toegang tot de goederen dan werken met hoogheffende orderverzameltrucks.
• Te diep in de stellingen weggezette artikelen veroorzaken langere orderpicktijden. Kies bij grotere stockhoeveelheden bij voorkeur voor doorrolstellingen.

Voorraadstatus en verzending
AGVEen actuele voorraadstatus is cruciaal voor een succesvolle webshop. Investeer gericht in voorraadbeheer en systemen om de klanten correct te informeren over de aanwezige artikelen. Een WMS is pure noodzaak. Evenals een stevige en praktische verzendverpakking. Het vervoer wordt vaak door minder gespecialiseerde partijen verzorgd. Een beschadigde verpakking heeft een negatieve uitwerking op de ervaring van uw klanten.

Praktische tips:
• Scanning zorgt voor foutreductie en snelle dataoverdracht om de voorraadstatus up-to-date te houden.
• Een goed WMS, gekoppeld aan magazijnnavigatie, maakt het mogelijk om ook minder ervaren medewerkers goed door het magazijn te sturen.
• Gebruik goede paktafels en het juiste verpakkingsmateriaal. Een snelle en foutloze levering kan niet zonder optimale verzending, compleet met de juiste documenten, ook voor eventuele retouren.
• Reserveer ook voldoende ruimte voor het retourenproces. Creëer bufferruimte om de tijd tussen ontvangst, controle, hernieuwde verpakking en opname terug in de voorraad te overbruggen.

Flexibiliteit voorop
Gezien de groei die veel e-commercebedrijven doormaken, is het van groot belang om flexibel bij te kunnen schakelen. Dit geldt ook voor periodieke pieken zoals seizoensinvloeden, modetrends en actuele gebeurtenissen.

Praktische tips:
• Kies voor de inrichting modulaire systemen die zich snel en tegen geringe kosten laten aanpassen.
• Maak van tevoren afspraken met verhuurders van materieel en personeel zodat u bij behoefte snel kunt schakelen en opschalen.
• Probeer met huurtrucks eens een andere werkaanpak, bijvoorbeeld wanneer u hogere pickniveaus of ergonomische systemen als schaarheftafels en elektrische palletwagens met heffing wilt testen.
• Slimme karren met vakverdelingen maken het mogelijk om meerdere orders tegelijk te verzamelen en gesorteerd te vervoeren.
• Zorg voor voldoende reserve handgereedschap, zoals taperollers, scanners enzovoorts. Houd rekening met defecten. Zorg ervoor dat aan deze relatief goedkope items – juist tijdens drukte – geen tekort kan ontstaan.
• Analyseer regelmatig de goederenstromen in uw intralogistiek om dreigende structurele knelpunten vroegtijdig te onderkennen.

Lees meer over e-commerce operaties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *