“Flexibel meebewegen is must”

Kampeerspecialist De Wit Schijndel is op drie fronten actief. Met een eigen winkel, een groothandel en een stevig groeiende webshop. Met name de toenemende e-commerce activiteiten vragen om een duidelijke strategie: flexibel meebewegen.

De Wit Schijndel is al jaren een begrip binnen de kampeer- en recreatiewereld. Met een uitgebreid assortiment en sterke eigen merken als Bardari, Safarica en DWS, trekt de winkel jaarlijks honderdduizenden klanten. Het succes is zo groot dat er onder impuls van de eigen merken een bloeiende groothandel is ontstaan voor andere detaillisten in deze sector. “Natuurlijk bieden we ook andere importen aan en dat kan logischerwijs niet onder dezelfde naam als De Wit”, vertelt logistiek manager Eric van den Biggelaar. “Sinds het jaar 2000 voeren we de groothandel onder de naam Maryvo International B.V.. Dat is kort voor Mark en Yvonne de Wit, de eigenaren van het bedrijf.”

“Waar het tien jaar geleden nog ging om een tiental producten, is het  assortiment nu uitgegroeid tot ruim 30.000 sku’s”, vertelt Eric van den Biggelaar

“Waar het tien jaar geleden nog ging om een tiental producten, is het assortiment nu uitgegroeid tot ruim 30.000 sku’s”, vertelt Eric van den Biggelaar

Vier verschillende locaties
De Wit Schijndel is groot geworden met haar tenten en bijbehorende kampeer-accessoires. Met de opkomst van e-commerce startte ook dewitschijndel.nl haar webshop. Waar het tien jaar geleden nog ging om een tiental producten, is het assortiment vandaag de dag uitgegroeid tot ruim 30.000 sku’s. “In totaal onderscheiden we bij De Wit 160.000 items, maar die staan niet allemaal online”, verduidelijkt Van den Biggelaar. “De groothandel telt circa 10.000 artikelen.”

voor het verzenden van de orders tot  30 kg gebruikt De Wit 15 verschillende doosformaten.

voor het verzenden van de orders tot
30 kg gebruikt De Wit 15 verschillende doosformaten.

De expansie van zowel winkelverkoop en groothandel als webshop heeft voor De Wit Schijndel en Maryvo International geleid tot het gebruik van vier verschillende locaties in en rond Schijndel. In een 5.500 m grote hal zijn groothandel Maryvo en de webshop-afhandeling ondergebracht. De tweede locatie is de winkel van 25.000 m die twee km verderop ligt. Vervolgens is er nog een aparte opslag-/afhaalhal van 3.200 m voor tuinmeubelen en kent het bedrijf een bulkmagazijn van gelijkwaardige omvang.

Ruimere werktijden
“De groei van de webshop dwingt ons om flexibel mee te bewegen”, stelt de logistiek manager. “We hebben meer picklocaties nodig, moeten slimmer verzamelen op vier verschillende locaties en handiger inpakken. Ook ben je voortdurend bezig de automatisering op peil te houden.”
Met de keuze voor wel 15 verschillende formaten stevige verzend-/retourdozen voor de online bestellingen tot 30 kg, het ombouwen van palletlocaties naar picklocaties met legborden en een strakke orderverzamelaanpak volgt dewitschijndel.nl de stormachtige online-ontwikkelingen.Webshoporders die tot 16.00 uur binnenkomen worden verdeeld naar pickopdrachten die in de vier locaties kunnen liggen en via een eigen pendeldienst meerdere keren per dag naar het Maryvo-magazijn gebracht. Voordat de winkel ‘s ochtends om 09.30 uur de deuren opent, worden eerst een uur lang orders verzameld voor de online-verkoop. “Dat doen de afdelingen nu nog zelf, maar we denken al na over vaste teams en het verruimen van onze werktijden”, legt Van den Biggelaar uit. “Om 16.00 uur starten we met de tweede run voor de orders die sinds die ochtend zijn binnengekomen. We gaan waarschijnlijk ook langer doorwerken om zo goed mogelijk aan de wensen van de online-klanten te voldoen. Want één ding is duidelijk: de webshop groeit het hardst van allemaal.”

De Wit Schijndel en Jungheinrich
De Wit Schijndel heeft diverse hef- en magazijntrucks van Jungheinrich in gebruik. In de nieuwe opslag voor vouwwagens gebruikt het bedrijf een dubbele Jungheinrich entresolvloer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *