Intralogistiek over 50 jaar

De ScreenShot176afgelopen 50 jaar is er heel wat veranderd in de intralogistiek. Kijk bijvoorbeeld naar prestaties van hef- en magazijntrucks, zowel wat betreft productiviteit als energieverbruik. Of naar ergonomie, veiligheid, bouwgrootte van trucks of logistieke systemen. Is alles al uitontwikkeld? Of mogen we nog meer revolutionaire innovaties verwachten?

Wie regelmatig vakbeurzen bezoekt en de nieuwste innovaties van verschillende toeleveranciers in de branche op de voet volgt, denkt wellicht dat alles wel zo’n beetje is uitontwikkeld in de intralogistiek. Noviteiten zitten vaak in details. Bijvoorbeeld in een betere afstemming van de componenten in een heftruck, die resulteert in een hogere productiviteit gecombineerd met een nóg lager energieverbruik. Of in een net iets meer ergonomische en snellere scanner.

Megatrends
Dat betekent echter niet dat de intralogistiek er over 50 jaar nog net zo uitziet als vandaag. Hulpmiddelen mogen dan wellicht niet drastisch veranderen, het gebruik ervan in veel gevallen wel. De laatste jaren geniet intralogistiek steeds meer managementaandacht. Servicegraden en marges zijn essentieel. Betrouwbare managementinformatie – en dus de juiste software en communicatiemiddelen – zijn onmisbaar. De toenemende complexiteit vraagt om een uitgebalanceerde intern transport. En om een maximale flexibiliteit.Ook megatrends in onze samenleving, zoals urbanisatie, demografische veranderingen, globalisering, klimaat en mobiliteit, beïnvloeden de intralogistiek van de toekomst. De arbeidsmarkt staat onder druk. Het wordt voor een groeiend aantal bedrijven steeds lastiger om gemotiveerde medewerkers binnen te halen en te houden. De vergrijzing neemt toe, evenals het aantal vrouwelijke werknemers in de logistiek. De een zal nog meer nadruk leggen op ergonomie, certificaten en opleidingen. Een ander zal juist investeren in (semi-)automatische processen.

Innovatie onmisbaar
Voor het grotere plaatje zal die verdere automatisering in de logistiek ongetwijfeld onmisbaar zijn. Ook de mens blijft echter cruciaal. Net als zijn bereidheid te veranderen. Het samenspel van management , innovatieve technologieën en nieuwe arbeidsconcepten zullen cruciaal zijn voor het toekomstbeeld in deze branche. Want hoe de intralogistiek er in de toekomst ook uit ziet, vast staat dat onze levenswijze direct van invloed is op de manier waarop de intralogistiek wordt uitgevoerd. Logistiek moet flexibel en innovatief zijn én blijven. Energie-efficiency, het op efficiënte wijze omgaan met grondstoffen en veiligheid – ook in relatie tot milieu en gezondheid – zullen daarbij een steeds grotere rol spelen.

Nieuwsgierig naar de levensloop van Jungheinrich? Lees meer!

Dit bericht werd geplaatst in Proces en getagd ,,,,, door Bas Dogterom . Bookmark de permalink .

Over Bas Dogterom

Na zijn studie aan de Haagse Hogeschool (TH Rijswijk) is Bas zijn loopbaan begonnen op de afdeling Product & Proces ontwikkeling van Friesland Coberco Dairy Foods. Dit jaar is hij echter al 13 jaar in dienst bij Jungheinrich Nederland. In 2000 is Bas gestart als Project Coördinator op de afdeling Logistieke Systemen. Sinds 2008 geeft hij leiding aan de binnendienst van deze afdeling. Door de goede combinatie van studie, werkervaring én vakkennis is Bas een betrouwbare specialist voor logistieke systemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *