Veiligheid voorop bij uitbreiding activiteiten

Mens is essentieël bij Viggo

veiligheidsgordel ViggoAls gevolg van een groeiend aantal klanten én een toenemend aantal diensten, zag Viggo Schiphol haar werkzaamheden fors uitbreiden. Een reachtruck magazijn en een pick & pack operatie zijn de jongste wapens van de dienstverlener, die veiligheid tot hoogste prioriteit benoemde. Uiteraard zet Viggo ook bij de nieuwe activiteiten een veilige werkomgeving op één.

Viggo

Het ziekteverzuim is slechts 3%, waarvan 2,9% het gevolg is van een niet-werk-gerelateerd voorval.

Viggo timmert hard aan de weg.
Zowel op de vestigingen in Eindhoven als op de locatie Schiphol, waar in-house diensten worden geleverd voor Panalpina, zit het bedrijf al meerdere jaren in de lift. Niet alleen het aantal opdrachtgevers groeit. Ook het aantal diensten dat voor bestaande en nieuwe klanten wordt uitgevoerd, neemt toe. Naast het afhandelen van luchtvracht is het dienstenpakket uitgebreid met onder andere farmaceutische producten en elektronica. De veranderingen vragen een nieuwe kijk op de interne logistiek bij Viggo. “Als luchtvrachtafhandelaar hadden  we voorheen vooral te maken met crossdock activiteiten. Tegenwoordig worden zendingen tot op collo-niveau gesplitst en sinds kort voeren we voor sommige klanten ook een ‘pick & pack’-operatie uit. We zijn meer en meer logistiek dienstverlener”, vertelt manager operations Dick Reinders.

Faalkosten voorkomen
Voor de nieuwe pick & pack werden in het bestaande pand een reachtruck magazijn, een orderverzamelstraat en een inpakafdeling ingericht. Geheel binnen de visie van Viggo is bij de nieuwe activiteiten extra aandacht besteed aan veiligheid. “Een van de redenen van onze groei is, denk ik, het feit dat wij een sterke klantfocus hebben”, vervolgt de manager operations. “We doen daadwerkelijk wat nodig is om vernieuwend te zijn en om faalkosten te voorkomen. Veiligheid en kwaliteit hebben bij ons de hoogste prioriteit. ”De cijfers wijzen uit dat Viggo daarin slaagt met vlag en wimpel. In de afgelopen zeven jaar is er slechts één Arbo-incident geweest. En het ziekteverzuim is extreem laag. Reinders: “Momenteel zitten we op 3 procent, waarvan 2,9 het gevolg is van een ernstig, maar niet-werkgerelateerd voorval.” Diefstal en schades zijn minimaal. Net als het foutpercentage. Van de ongeveer 500.000 colli die op jaarbasis bij Viggo Schiphol worden verwerkt, worden er nog geen tien fout geladen.

Zwakste schakel
Dat succes begint volgens Reinders bij een goede werving en selectie. “Maar ook het honoreren van mensen werkt stimulerend. Daarnaast zijn een goede aansturing, van en door teamleiders, en veel aandacht onontbeerlijk. Want de mens is en blijft essentieel voor een juiste uitvoering van het proces. ”De rol van toeleveranciers mag in dat veiligheidsspel volgens hem niet worden onderschat. “Als je een veilige en betrouwbare operatie runt, is het essentieel dat je zaken doet met partners die diezelfde waarden hoog in het vaandel dragen. De nieuwe reachtrucks van Jungheinrich zijn bijvoorbeeld uiterst betrouwbaar en helpen om de veiligheid zo hoog mogelijk te houden”, stelt hij.

Handige snufjes
Reinders is – net als de chauffeurs van Viggo – zeer te spreken over onder meer het zicht op de werkomgeving. Daarnaast zijn de trucks voorzien van handige snufjes, die een veilige werkomgeving positief beïnvloeden, zoals een Floor Spot systeem en een zijdelings accuwisselsysteem met SnapFit. Het Floor Spot systeem projecteert een, in het geval van Viggo rode, vlek op de vloer achter de truck en waarschuwt zo voetgangers en andere chauffeurs voor naderende trucks. SnapFit is een universeel accuwisselsysteem, waarbij met behulp van een palletwagen en bijbehorende adapter elke accu veilig, ergonomisch en snel wordt gewisseld.

veiligheidsgordel Viggo

De felrode stream belt veiligheidsgordel geeft het naleven van de gordelplicht een extra stimulans.

Slimme gordel
De nieuwe vorkheftrucks werden ook uitgerust met een stream belt veiligheidsgordel. Deze felrode driepuntsgordel kent een andere routing dan de meeste veiligheids-gordels op heftrucks. Naast de twee bevestigingspunten aan beide kanten van de stoel bevindt zich een derde bevestigingspunt aan de stijl van het beschermdak. De gordel hangt daardoor als het ware voor het grijpen tijdens het opstappen en maakt het lastig voor de chauffeur om zonder gordel te rijden. “De felrode kleur maakt het makkelijk voor teamleiders en collega’s om toezicht te houden op het naleven van de gordelplicht. En om elkaar indien nodig op het dragen van de gordel te attenderen. Want alleen als we het samen blijven doen, blijft ons magazijn ook in de toekomst veilig” besluit Reinders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *