Hoe meet ik de slijtage van heftruckvorken?

heftruck, palletwagen, reachtruck, vorkenslijtage, heftruckservice, onderhoudOndanks dat de kans op een ongeval groot is, worden veel trucks ingezet met defecte of versleten vorken. Hoe ontstaat nu de slijtage of beschadiging aan een robuuste vork? Het meest voorkomende mankement zit aan de onderzijde van de vork (ter hoogte van overgang van het vorkblad naar de vorkrug), kortom bij de hiel. Dit kan echter eenvoudig worden voorkomen door tijdens het gebruik de vorken niet over de grond te laten slepen. Een vork is versleten als een paar centimeter uit de hiel, 90% van de oorspronkelijke dikte, is bereikt. In de richtlijnen van de branchevereniging voor heftruckimporteurs BMWT staat een methode om te meten of de slijtgrens bereikt is.

Heftruck, heftruckvorken, vorkslijtage, reachtruck, palletwagen In de praktijk meet u het als volgt. Eerst meet u de dikte van de vorkrug. In dit artikel houd ik een voorbeeld dikte van 40 mm aan. Vervolgens meet ik de dikte bij de hiel. Is deze minder dan 36 mm (90% van 40 mm) dan moet de vork worden vervangen. Bij een slijtage van 10% treedt een capaciteitsverlies op van ongeveer 20%. Zo’n verlies is veel gevaarlijker dan de meeste mensen denken!

heftruck, palletwagen, reachtruck, vorkenslijtage, heftruckservice, onderhoudDe overige slijtage heeft betrekking op het doorbuigen en het vervormen van de vorken maar ook op de haarscheuren in het staal en de bevestigingshaak. Iedere vorm van slijtage kan het beste door een deskundige worden beoordeeld. Twijfelt u aan de staat van de vorken van een van uw heftrucks? Neem dan contact op met een gecertificeerd keurbedrijf.

Tip: Laat de hefkettingen zo afstellen dat de vorken in gedaalde toestand de grond niet meer kunnen raken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.