Een magazijn herinrichten terwijl u werkt? Het kan!

Inspectie magazijninrichtingVoor ons magazijninrichters zijn nieuwbouwprojecten het ideaalst wanneer we een magazijn moeten inrichten. De hal is nog helemaal leeg en wanneer de aannemers weg zijn, de vloer is gestort, de verlichting brandt en het sprinklersysteem is geïnstalleerd hebben we meestal genoeg ruimte. Maar wat nu als er in de magazijnhal nog volop wordt gewerkt? 

De vier belangrijkste stappen bij het herinrichten van een magazijn in bedrijf:

1. Planning en overleg

Bij de herinrichting of uitbreiding van bestaande magazijnen, bijvoorbeeld het ombouwen van een reachtruck magazijn tot een smalle gangen magazijn, stopt de dagelijkse operatie van uw bedrijf niet of nauwelijks. Geen enkele commerciële organisatie kan het zich tegenwoordig veroorloven om een dag niet uit te leveren. Dit betekent dat er, terwijl stellingen worden afgebroken en weer opgebouwd, voortdurend medewerkers aan het werk zijn. Het inrichten en opbouwen van de magazijnhal lukt dan alleen door zorgvuldige afstemming tussen uw bedrijf, de magazijninrichter en de verschillende onderaannemers.

Daarnaast is tijdens dit soort projecten een nauwkeurige planning van groot belang. Allereerst om ervoor te zorgen dat het project wordt gerealiseerd zonder de dagelijkse operatie in gevaar te brengen, maar ook om te allen tijde een veilige werkomgeving voor zowel de magazijnmedewerkers als de stellingmonteurs te kunnen garanderen.

Magazijninrichting van Jungheinrich2. Goede voorbereiding
Een goede planning begint met het kiezen van de beste periode voor het herinrichtings- of uitbreidingsproject. Dat is uiteraard in het laagseizoen. Niet alleen omdat dan de activiteiten in het magazijn relatief beperkt zijn, maar ook omdat de voorraden in die periode doorgaans lager zijn. Dit betekent dat u kunt volstaan met minder opslagcapaciteit, zodat stellingen wellicht kunnen worden afgebroken zonder elders extra opslagruimte in te hoeven huren.

Lagere voorraden betekent ook dat het minder tijd kost om de stellingen leeg te rijden. Daarom is het slim om ruim van tevoren samen met de collega’s van Inkoop en Voorraadbeheer de mogelijkheden voor het tijdig en tijdelijk afbouwen van voorraden te bespreken. Alles wat niét in de stellingen staat, hoeft immers ook niet verplaatst te worden. Uiteraard mag de betrouwbaarheid van de afleveringen aan uw klanten er nooit onder lijden.

3. Gefaseerde aanpak
Het totale project vereist een gefaseerde aanpak. Het is immers vrijwel onmogelijk om eerst alle stellingen af te breken en dan pas weer op te bouwen, zelfs niet als de monteurs een weekend dag en nacht doorwerken. Hoe de gefaseerde aanpak eruit ziet, hangt voor een belangrijk deel af van de oude en de nieuwe lay-out van het magazijn. Bij de ombouw van een reachtruck magazijn naar een smalle gangen magazijn bijvoorbeeld blijft de oriëntatie van de stellingen vaak ongewijzigd. Dat maakt het mogelijk om telkens één of twee stellingrijen tegelijk af te breken en weer op te bouwen. Elke fase zou dan uit vier dagen kunnen bestaan:

  1. Magazijninrichtingen van Jungheinrich Oude stellingen leegrijden
  2. Oude stellingen afbreken
  3. Nieuwe stellingen opbouwen
  4. Nieuwe stellingen volrijden

 


4. Extra inspanningen

Behalve een goede planning en het onderling afstemmen is meestal extra inzet van zowel u en uw medewerkers als van de magazijninrichter noodzakelijk. Enerzijds moet de magazijninrichter ervoor zorgen dat het materiaal exact op de afgesproken tijd wordt geleverd, aangezien er meestal geen ruimte is om het staal van de stellingen van tevoren op het bedrijfsterrein achter te laten. Te laat leveren kan echter ook niet, want door een uurtje vertraging kan de goed voorbereide planning volledig misgaan. Anderzijds wordt van u verwacht dat u op de juiste momenten extra personeel beschikbaar stelt om de stellingen leeg en vol te rijden, een klus die vaak meer tijd kost dan u op voorhand zou verwachten. Tegelijkertijd moet dit proces nauwkeurig worden begeleid door het warehouse management systeem (WMS) om te voorkomen dat pallets zoekraken.

Natuurlijk kan er tijdens het project wel eens iets misgaan, zowel aan de kant van uw bedrijf als aan die van de magazijninrichter. Daarom is het belangrijk om dagelijks de voortgang van de werkzaamheden te bespreken, zodat het project indien nodig op tijd bijgestuurd kan worden. Neem daarom ruim de tijd voor dit projectoverleg en zorg voor voldoende ruimte in uw agenda om eventuele calamiteiten op te vangen. Goede onderlinge communicatie is voor ieder project, nieuwbouw óf het herinrichten van bestaande bouw, van cruciaal en fundamenteel belang.

1 thought on “Een magazijn herinrichten terwijl u werkt? Het kan!

  1. Beste,

    Ik had een vraag. ik moet een magazijn inrichten. Daarbij is mijn vraag: hoe hoog is het gemiddelde oppervlakte van de magazijn grond die daadwerkelijk gebruikt wordt voor opslag ? Is dit 60% of 80%? ik heb geen idee

    MvG,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.