5 tips voor een succesvolle introductie van een vlootbeheersysteem

De inzet van een vlootbeheersysteem biedt talloze voordelen. Zo maakt toegangscontrole een einde aan ongeautoriseerd gebruik van de hef- of magazijntruck. En daarmee neemt ook de kans op schade af. Tevens wordt de inzet van de intern transportvloot inzichtelijk. Op basis van de verzamelde informatie kunnen trucks meer evenredig worden ingezet, zodat onder meer onderhoudskosten dalen. Niet zelden kan met behulp van de verzamelde informatie zelf het aantal trucks in een vloot worden gereduceerd. Meten is letterlijk weten.

De introductie van een vlootbeheersysteem roept echter dikwijls weerstand op onder medewerkers. Als het vlootbeheersysteem op een verkeerde manier wordt geïmplementeerd en ingezet, ervaren medewerkers het als een ‘Big Brother’, die hen constant in de gaten houdt. Met de juiste aanpak kan worden geprofiteerd van de voordelen die het vlootbeheersysteem biedt. En wordt tegelijkertijd de betrokkenheid en passie van de medewerkers verhoogd.

Vijf tips om een vlootbeheersysteem succesvol onder uw medewerkers te introduceren:

1. Creëer draagvlak
ISM Online FleetmanagementGeen enkele verandering zal slagen zonder draagvlak. Betrek daarom uw medewerkers bij de keuze voor het vlootbeheersysteem. Maak duidelijk wat de voordelen voor hen kunnen zijn. Denk na over het gebruiksgemak voor chauffeurs.
2. Communiceer duidelijk
Toon aan dat het systeem niet is bedoeld om mensen in de gaten te houden, maar juist om processen te verbeteren. Vergeet niet dat communicatie tweerichtingsverkeer is. Luister dus ook goed naar argumenten vanaf de werkvloer en koppel keuzes helder terug.
3. Wijs vaste trucks toe
Het verantwoordelijkheidsgevoel groeit als chauffeurs werken op of met hun ‘eigen’ truck(s). Met de toegangscontrole uit het vlootbeheersysteem kan dit snel en eenvoudig worden geregeld.
4. Kies voor belonen, niet voor straffen
Ga niet met het vingertje wijzen, maar gebruik de informatie uit het vlootbeheersysteem om mensen en processen te verbeteren. Bij een sanctiebeleid ligt de nadruk ten onrechte op de dader in plaats van op het probleem. Ervaring leert dat belonen vrijwel altijd beter werkt.
5. Maak prestaties inzichtelijk
Deel de informatie uit het vlootbeheersysteem. Door dit regelmatig te doen, bijvoorbeeld aan het begin van elke werkweek, of één keer per maand, neemt de betrokkenheid toe.

Dit bericht werd geplaatst in Proces en getagd ,,,,, door Mark Dohmen . Bookmark de permalink .

Over Mark Dohmen

Mark Dohmen heeft meer dan 17 jaar ervaring in de interne logistiek. Na zijn studie Logistiek Management is hij begonnen als logistiek redacteur. Als (hoofd)redacteur voor diverse logistieke vakbladen heeft Mark Dohmen zich gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met intralogistiek; van mobiel intern transport tot veiligheid, en van (semi)automatische systemen tot ergonomie. Tegenwoordig is Mark Dohmen al meer dan 10 jaar actief als mede-eigenaar van Buro Andersom, dat zich onder andere heeft gespecialiseerd in onafhankelijke heftrucktesten, de organisatie van veiligheidswedstrijden voor heftruckchauffeurs en het vervaardigen van cursushandboeken over intralogistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.