De continue innovatiecyclus

Een Jungheinrich heftruck in de jaren '50”Vroeger was alles beter.” Het is een sentiment dat je bij logistiek managers niet snel aantreft. De (interne) logistiek heeft zich ontwikkeld tot een volwassen bedrijfsactiviteit en is niet zelden een kritische succesfactor.

In de loods – zoals dat vroeger heette – is in de loop der jaren heel wat veranderd. Het is een logisch gevolg van de constante zoektocht naar verbeteringen, die de intralogistieke sector kenmerkt. Een zoektocht die bovendien cruciaal is voor het voortbestaan van ieder bedrijf. Wie niet regelmatig kritisch kijkt naar de eigen operatie, nieuwe processen ontwikkelt, of inspeelt op de veranderende markt, mist op termijn immers de boot.

Maar hoe herken je nou die veranderende markt? Hoe weet je als bedrijf dat je logistieke operatie niet meer past bij deze tijd? En nog belangrijker: wat moet je doen als dat het geval is?

1. Meten

Een goed begin is ‘meten’. Vrijwel altijd zijn knelpunten terug te zien in de cijfers. Als het aantal orders groeit, is dat ongetwijfeld van invloed op de tijd die bijvoorbeeld nodig is om de orderregels te lopen. Orderpickers komen dan eerder in tijdnood en maken misschien ook wel meer onnodige fouten.

2. Verder kijken

De meest voor de hand liggende en snelle oplossing lijkt dan wellicht meer mankracht. Dat brengt ons bij stap 2: kijk verder dan de meest voor de hand liggende opties alleen. Met meer mensen neemt de hectiek op de vloer ook toe. En de kans op ongelukken. Misschien is een andere optie voordeliger. Beter is het om ook frisse ideeën te bekijken. Het kan geen kwaad om de mening van anderen te raadplegen.

Sla daarbij de mensen op de vloer niet over. Ook het advies van iemand van buiten het bedrijf kan leerzaam zijn. Hij of zij kijkt met andere ogen naar de processen en ziet daardoor automatisch andere dingen en wellicht ook andere oplossingen.

3. ‘Innovatiepotje’

Eenmaal geconcludeerd dat verandering nodig is, laat de uitvoering in sommige bedrijven nog jaren op zich wachten. Bijvoorbeeld wegens budgetten of wegens een tekort aan tijd om de plannen uit te voeren. Zonde!

Ook het logistieke systeem ‘an sich’ zou eigenlijk aan afschrijving onderhevig moeten zijn, niet alleen de verschillende hulpmiddelen. Een continu ‘innovatiepotje’ en regelmatige uitvoering van (kleine) verbeteringen zorgt voor een innoverende sfeer. Dat zorgt er op haar beurt weer voor dat oogkleppen van medewerkers afgaan.

De continue innovatiecyclus is geboren.

Dit bericht werd geplaatst in Proces en getagd ,,,,, door Mark Dohmen . Bookmark de permalink .

Over Mark Dohmen

Mark Dohmen heeft meer dan 17 jaar ervaring in de interne logistiek. Na zijn studie Logistiek Management is hij begonnen als logistiek redacteur. Als (hoofd)redacteur voor diverse logistieke vakbladen heeft Mark Dohmen zich gespecialiseerd in alles wat te maken heeft met intralogistiek; van mobiel intern transport tot veiligheid, en van (semi)automatische systemen tot ergonomie. Tegenwoordig is Mark Dohmen al meer dan 10 jaar actief als mede-eigenaar van Buro Andersom, dat zich onder andere heeft gespecialiseerd in onafhankelijke heftrucktesten, de organisatie van veiligheidswedstrijden voor heftruckchauffeurs en het vervaardigen van cursushandboeken over intralogistiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.