De kortste route door het warehouse: doorlopen of omdraaien?

De meest efficiënte route door het magazijnIn grote magazijnen kan het jarenlang duren voordat een orderpicker doorheeft wat de kortste route langs de locaties op zijn picklijst is. Wetenschappers hebben daarom in de loop der jaren verschillende routestrategieën ontwikkeld. Om deze strategieën te kunnen toepassen is er slechts één voorwaarde: het magazijn moet beschikken over een slim Warehouse Management Systeem.

De meest efficiënte route door het magazijnEen Belgische logistiek manager vertelde mij onlangs dat hij de orderpickstrategie in zijn warehouse heeft aangepast. Tegenwoordig picken zijn medewerkers orders zoals vrouwen in een supermarkt hun boodschappen doen. Nadat de manager de vraagtekens in mijn ogen had gezien, legde hij uit wat hij bedoelde. Als mannen boodschappen doen, lopen ze eerst met hun boodschappenkarretje langs de schappen aan de rechterkant van het gangpad om aan het eind om te draaien en de schappen aan de linkerkant van het gangpad voor hun rekening te nemen.

Vrouwen doen dat anders. Zij lopen maar één keer door het gangpad en pakken direct links én rechts de boodschappen die op hun lijstje staan.

Drie routestrategieën
Of mannen nu echt zoveel onhandiger hun boodschappen doen dan vrouwen, weet ik niet. Duidelijk is wel dat deze logistiek manager de loopafstanden in zijn warehouse flink heeft weten te reduceren. Elk gangpad wordt nu immers nog maar één keer doorkruist. De vraag is welke routestrategie zijn orderpickers nu kiezen. Er zijn immers verschillende mogelijkheden om een route langs de picklocaties in een warehouse te bepalen. Hieronder staan de drie bekendste strategieën.

 

orderpicker, gang, warehouse, pallettruck, heftruck1 S-shape
De orderpicker begint in de meest linkse gang waar hij een pick moet doen en loopt deze gang helemaal uit. Achteraan aangekomen slaat hij rechtsaf en loopt hij via een volgende gang met een pick weer terug naar voren. Op die manier slingert de orderpicker in een S-vorm door het hele magazijn. Nadeel van de S-shape strategie is dat de orderpicker elke gang met een pick helemaal uitloopt, ook als die ene picklocatie zich aan het begin van de gang bevindt.

 

magazijn, route, largest gap, orderpicker, picklocatie2 Largest gap
De largest gap-methode voorkomt dat orderpickers elke gang helemaal moeten doorkruisen. Deze methode gaat uit van de grootste afstand tussen twee picklocaties in een gang. De orderpicker begint eerst achter in het magazijn. Hij loopt de eerste gang in totdat hij het ‘grootste gat’ heeft bereikt. Op dat moment loopt hij niet door, maar draait hij om en slaat de volgende gang in. Op die manier benadert hij eerst alle gangen langs de achterkant. Vervolgens werkt hij langs de voorkant alle gangen nog eens af, maar dan om de picklocaties aan de andere kant van het grootste gat te bezoeken.

 

magazijn, picklocaties, orderpicker, route, snel, heftruck3 Combined
Ook de largest gap-methode heeft zijn beperkingen. Stel dat in de volgende gang maar één picklocatie bezocht hoeft te worden, maar dat die picklocatie zich wel helemaal aan de andere kant bevindt. Dan kan het handiger zijn om niet bij het grootste gat om te draaien, maar door te lopen naar het eind. Dat is immers de kortste weg naar de picklocatie in de volgende gang.

 

De ‘combined’ strategie maakt gebruik van het beste van de S-shape en largest gap-methode. De orderpicker begint met de S-shape strategie, maar kijkt telkens een gang vooruit. Afhankelijk van de positie van de picklocaties in de volgende gang besluit hij om door te lopen of om te draaien op het moment dat hij de ‘largest gap’ heeft bereikt.

Zelf uitproberen
Natuurlijk is het voor een orderpicker niet te doen om voor elke pick eerst uit te rekenen of hij moet doorlopen of omdraaien. Gebruik van de largest gap of combined strategie is dan ook alleen zinvol als het magazijn beschikt over een Warehouse Management Systeem (WMS) waarmee het mogelijk is om snel een efficiënte route langs de picklocaties uit te rekenen.

Wetenschappers hebben in de loop der jaren diverse algoritmes ontwikkeld die nog betere resultaten opleveren dan de drie eerder genoemde strategieën. Op de website van Kees Jan Roodbergen, hoogleraar Kwantitatieve Logistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen, staat een fraaie tool waarmee het mogelijk is om de verschillende strategieën uit te proberen in combinatie met de diverse stellingpatronen. Ga naar www.roodbergen.com en klik op Interactive Warehouse.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *