SSCC-code of geef elke pallet een eigen barcode

Geef elke pallet een eigen barcode.Het lossen van een volle trailer duurt met een elektropallettruck of heftruck al snel een half uur. Het controleren, tellen en inboeken van alle artikelen op de geloste pallets duurt vaak nog veel langer. Dit proces wordt aanzienlijk versneld wanneer elke pallet is voorzien van een unieke barcode. Volgens cijfers van brancheorganisatie GS1 Nederland kan de tijdwinst zelfs oplopen tot tachtig procent.

Geef elke pallet een eigen barcode.De meeste bedrijven weten vrij nauwkeurig wat ze naar hun klanten versturen. Helemaal als er wordt gewerkt met barcodescanning of een andere papierloze orderverzameltechniek. Met een dergelijke methode wordt elk artikel dat, al dan niet, gepickt is exact geregistreerd en in het Warehouse Management Systeem (WMS) vastgelegd. Die informatie is niet alleen nodig om de voorraad bij te werken, maar ook om een factuur te sturen.

 

Bij binnenkomst van de goederen wordt in de magazijnen van de meeste klanten vaak hetzelfde werk nog eens dunnetjes overgedaan. Medewerkers controleren en tellen de artikelen op elke pallet of rolcontainer die ze hebben ontvangen. Al die informatie moeten ze vervolgens invoeren in het WMS. Zou de klant echter beschikken over de informatie van de leverancier dan kon deze tijdrovende klus worden overgeslagen. Palletinformatie kan namelijk worden gedeeld door de ‘serial shipping container code’ (SSCC), een unieke barcode voor elke pallet of rolcontainer.

Elektronische pakbon
Het toekennen van een unieke barcode aan een pallet is niet genoeg. Natuurlijk moet de leverancier er voor zorgen dat de SSCC-code duidelijk zichtbaar op de pallet is bevestigd, bijvoorbeeld in de vorm van een verzendlabel. Daarnaast zal de leverancier een elektronisch verzendbericht naar de klant moeten sturen. Dit verzendbericht bevat niet alleen de SSCC-code van elke pallet, maar ook de exacte inhoud. In feite is het verzendbericht niets anders dan een elektronische pakbon.

Zodra de klant het verzendbericht ontvangt, kan de informatie in het bericht alvast worden ingelezen in het WMS. Op het moment dat de pallet arriveert, hoeft de klant alleen nog maar de SSCC-code te scannen. Het WMS zoekt automatisch het juiste verzendbericht met de inhoud van de pallet erbij, waarna al die goederen automatisch worden ingeboekt. Controleren, tellen en invoeren van alle artikelen is dan niet meer nodig.

Geef elke pallet een eigen barcode.Tracking & tracing
In de markt voor consumentenproducten heeft brancheorganisatie GS1 standaarden ontwikkeld voor de SSCC-code, het verzendlabel en het verzendbericht. Bedrijven die leveren aan supermarktketens, doe-het-zelf-zaken of andere retailers kunnen deze werkwijze dus al snel implementeren. Sommige supermarktketens eisen zelfs al dat leveranciers de SSCC-code gebruiken.

De voordelen zitten niet alleen in het versnellen van het ontvangstproces. Gebruik van de SSCC-code en het bijbehorende verzendbericht zorgt ook voor minder fouten. In het ontvangende magazijn hoeven de artikelen op een pallet niet langer handmatig ingevoerd te worden. Daarnaast vergroot deze werkwijze de mogelijkheden voor tracking & tracing. Leveranciers weten dan precies van elke individuele pallet waar die naartoe is gegaan.

Steekproefsgewijze controles
Voor het gebruik van de SSCC-code is onderling vertrouwen tussen leveranciers en afnemers vereist. De afnemers moeten er vanuit kunnen gaan dat de inhoud van het verzendbericht daadwerkelijk klopt. De meeste afnemers zullen daarom steekproefsgewijs controles uitvoeren. Als tijdens de steekproeven blijkt dat de inhoud van de pallet en van het verzendbericht altijd overeenkomen, kan de afnemer de frequentie van de controles steeds verder naar beneden bijstellen.

Leveranciers zullen hun processen moeten aanpassen, al is het alleen maar omdat het verzendlabel met de unieke SSCC-code op de pallet moet worden geplakt. De vraag is op welk moment ze dat doen. Een voor de hand liggend moment is bijvoorbeeld direct na het omwikkelen van een pallet, wat vaak de laatste handeling van een orderpicker is. Dan bestaat echter nog steeds de kans dat de pallet in een verkeerde vrachtauto belandt. Leveranciers die echt een waterdicht proces willen hebben, gebruiken de SSCC-code dus ook al om fouten bij het laden van vrachtauto’s te voorkomen.

1 thought on “SSCC-code of geef elke pallet een eigen barcode

  1. Steeds meer afnemers verplichten u om een EDI-pakbonbericht op basis van SSCC (Serial Shipping Container Code) af te handelen. SSCCPAKBON.NL heeft een laagdrempelige oplossing ontwikkeld om pallet labels te genereren op basis van SSCC. Deze Label Manager Software wordt gekoppeld aan uw ERP-systeem en EDI-software!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *