Veilig werken in het magazijn

Veilig werken in het magazijnIn sommige magazijnen staat een bonus op de hoeveelheid pallets die een heftruckchauffeur per dag in een stelling zet. Het resultaat van deze uitdaging is goed te zien én te horen bij het maken van een rondgang door een dergelijk magazijn. Goed uitkijken is noodzakelijk doordat luid toeterende, hard rijdende heftruckchauffeurs af en aan racen. 

Wie vervolgens in dit magazijn omhoog kijkt, ziet dat er veel pallets gevaarlijk scheef op de liggers staan. Helaas is deze onveilige situatie geen uitzondering. Regelmatig verschijnen berichten in de pers over de gevolgen van een te hoge werkdruk in distributiecentra.

Ook als veiligheidskundige signaleer ik dikwijls de consequenties van een te hoge werkdruk. Dit, maar ook andere werkdruk verhogende omstandigheden, resulteert vaak in roekeloos en gevaarlijk gedrag. Het aantal schades aan heftrucks en stellingen in deze magazijnen ligt een stuk hoger dan waar chauffeurs meer tijd hebben voor hun werkzaamheden en zich bewust zijn van de risico’s van hun rijgedrag.

Flink gas geven
Dikwijls blijkt dat er een sterk verband is tussen de bedrijfscultuur in de organisatie en het aantal schades en ongevallen. Wanneer de focus uitsluitend gericht is op de productiviteit, worden heftruckchauffeurs verleid om risico’s te nemen en vol gas te geven. Een aanrijding met een voetganger of een stelling is dan snel gebeurd. Maar er zijn meer factoren die een rol spelen.

De reactie van de leidinggevende wanneer er een aanrijding heeft plaatsgevonden is erg belangrijk. Als een chauffeur van tevoren weet dat zijn leidinggevende boos wordt, zal hij het voorval liever niet melden. Het gevolg hiervan is dat riskante schades aan trucks of stellingen verborgen blijven en niet hersteld worden. Bijkomend nadeel is dat de onderhoudskosten van het (intra)logistieke materieel zullen toenemen omdat reparaties niet tijdig worden uitgevoerd. Het risico op slechte veiligheid en gevaarlijke situaties in het magazijn neemt hierdoor toe.

Veilig werken in het magazijnElkaar aanspreken
Uit ervaring kan ik concluderen dat de combinatie van een snelheids- en angstcultuur vaak hand in hand gaat. De rol van de leidinggevenden op de vloer is van cruciale betekenis. Geven zij op een directieve wijze leiding aan hun personeel en worden medewerkers gestraft als ze de fout in gaan? Of krijgt het personeel het vertrouwen en wordt er geaccepteerd dat er wel eens iets mis kan gaan. Voorkomen is beter dan genezen: in een ideale werksituatie proberen leidinggevenden passende maatregelen te treffen om te hoge werkdruk en het risico op ongevallen te voorkomen.

Eén ding is zeker: mensen werken prettiger in een magazijn waarin ze positief gestimuleerd worden en niet op elke fout worden afgerekend. Mensen die prettiger werken, presteren beter en hebben meer aandacht voor het materiaal én voor de collega’s waarmee ze werken. Vaak ontstaat in deze magazijnen een cultuur waarin collega’s elkaar eerlijk durven aan te spreken op ongepast rijgedrag.

Veilig werken in het magazijnBespreek de risico’s
Hoe creëren we zo’n prettige bedrijfscultuur? Allereerst door te stoppen met uitsluitend te sturen op productiviteit. Vanzelfsprekend is het belangrijk dat uw magazijn productief is en dat uw klanten tevreden zijn. Tel echter niet alleen hoeveel werk een medewerker verzet, maar let ook op het percentage foutloze orders of het aantal ongevalsvrije werkdagen. Wanneer het aantal schades per jaar met tien procent is gedaald, zou u bijvoorbeeld uw personeel kunnen belonen met een bonus.

En als er dan toch een aanrijding plaatsvindt? Praat erover met uw personeel en probeer te achterhalen wat de oorzaak is. Wellicht kunt u met een simpele maatregel of aanpassing van de werkwijze voorkomen dat er in de toekomst opnieuw een dergelijke aanrijding plaatsvindt. Juist door samen met uw medewerkers de risico’s in het magazijn te bespreken, vergroot u hun betrokkenheid. En ook dát draagt weer bij aan goede veiligheidscultuur.

Dit bericht werd geplaatst in Veiligheid en getagd ,,,, door Lilian Vos . Bookmark de permalink .

Over Lilian Vos

Na haar studie Integrale Veiligheidskunde is Lilian als Veiligheidskundige in 2012 bij Jungheinrich in dienst getreden. In die functie is zij verantwoordelijk voor CE-Markering van automatische magazijninstallaties. Ook adviseert zij organisaties over de (bedrijfs) veiligheid van logistieke projecten. Daarnaast voert zij, als aanvullende dienst, Risico Inventarisaties en Evaluaties (RI&E) uit. Deze RI&E zijn speciaal ontwikkeld voor magazijnen en geven de zekerheid van een veilige werkomgeving. Op Intralogistiek beschrijft Lilian de uiteenlopende situaties en risicohaarden op de werkvloer, aangevuld met de benodigde veiligheidsmaatregelen.

2 thoughts on “Veilig werken in het magazijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *