Schadeherstelkosten Makro 20% lager

Optisch opknappen van trucks verhoogt veiligheid

Een professionele uitstraling staat bij Makro Nederland hoog in het vaandel. Het concern kijkt daarbij verder dan de winkels en productpresentaties. Elke twee jaar worden bijvoorbeeld ook alle hef- en magazijntrucks optisch in ere hersteld. De aanpak resulteert in een hogere veiligheid en minder schades. Schadeherstelkosten zijn met minimaal 20 procent afgenomen.

Professionele uitstraling
Als project manager real estate & facility services weet Maurice Loozen als geen ander dat bij een succesvolle aanpak ook een professionele uitstraling hoort. En die wil Makro tot in detail tonen. “Dan gaat het niet alleen om nette, goed onderhouden winkels, met een schone vloer en verzorgde productpresentaties. Ook de inventaris, installaties en andere bedrijfsmiddelen, zoals onze hef- en magazijntrucks, zijn goed onderhouden”, licht Loozen toe.

Dat intern transportmaterieel is onmisbaar in het logistieke proces van Makro. In het magazijn, maar ook op de winkelvloer worden voortdurend pallets verplaatst. “Bij uitval van een truck kunnen processen stagneren. En daar kan de klant hinder van ondervinden. Er is ons dan ook alles aan gelegen om ons intern transportmaterieel in topconditie te houden”, aldus Loozen.

Optische opknapbeurt
Ondanks dat de trucks met de grootste zorg worden ingezet en alle medewerkers vakbekwaam zijn en over de benodigde papieren beschikken, ontkomt ook Makro niet aan lakschade.

De groothandel heeft daarom besloten alle trucks eens per twee jaar een volledige optische opknapbeurt te laten geven. Een team van vakkundige specialisten komt dan naar de betreffende vestiging, waar de trucks worden schoongemaakt, geschuurd, ontvet en worden voorzien van een nieuwe laklaag. Tevens worden mogelijke gebreken, zoals een beschadigde stoel of een versleten hendel, genoteerd. Bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt worden ook die dan vervangen, zodat de truck weer als nieuw is.

‘Snel terugverdiend’
“We doen dit nu twee jaar. Voorheen hielden we zelf al op diverse vestigingen onze trucks in een optisch goede conditie. Maar de service van Jungheinrich is meer dan welkom, omdat onze eigen facilitaire medewerkers daarmee worden ontzorgd”, vertelt Loozen.

De aanpak werpt vruchten af, blijkt als de manager vervolgt: “Onze medewerkers ervaren het als prettig als een truck er goed uitziet. Werken met goede spullen verhoogt het werkplezier. Daarnaast wordt er zuiniger omgegaan met het materieel. Schade zien, doet immers schade rijden. Dat zuiniger omgaan met de trucks is veiliger voor winkel- en logistiek personeel, maar ook voor de klant.”

“Veel vervolgschades worden zo ook voorkomen; er is beduidend minder schade aan stellingen, deuren, muren en producten. Die reductie van alle schadegerelateerde kosten bedraagt ongeveer 20 tot 30 procent. Daarmee is de investering heel snel terugverdiend.

Voor meer informatie over de Jungheinrich revisie klik hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *