Groentebewerker Heemskerk belevert grote supermarktketens

Als het gaat om hygiëne en betrouwbaarheid, kan de lat niet hoog genoeg liggen in de levensmiddelenindustrie. Groentebewerker Heemskerk voldoet aan de strengste eisen en stelt diezelfde hoge eisen aan zijn toeleveranciers. Ook als het gaat om de betrouwbaarheid en inzet van het intern transport.

Heemskerk behoort tot de tien grootste groentebewerkingsbedrijven van Europa. Wekelijks vinden meer dan 1,5 miljoen zakjes en schalen met gesneden groente hun weg van de productiefaciliteit in Rijnsburg naar de consument. Hygiëne staat daarbij hoog in het vaandel. Heemskerk beschikt dan ook over alle vereiste kwaliteitscertificaten, zoals HACCP, BRC en IFS. Daarmee kan het bedrijf in heel Europa leveren. “Maar de belangrijkste markten zijn toch Nederland, België en Duitsland, waar we leveren aan de bekende supermarktketens en verschillende fastfoodketens”, weet Marco Anholts, manager Technische Dienst bij het bedrijf. De strenge kwaliteitsbewaking heeft logischer- wijs invloed op alle facetten van de bedrijfsvoering. Hef- en magazijntrucks moeten zijn uitgevoerd met zogeheten ‘food grade’, of niet-toxische oliën en smeermiddelen. Ook moeten de heftrucks zijn voorzien van non-marking banden. Glas en harde kunststoffen dienen goed beschermd of – nog beter – weggelaten te zijn in verband met splintergevaar.

Beste cijfer
“Vanwege de hoge eisen kiezen we voor onze intern transportvloot voor betrouwbaarheid”, vervolgt Anholts. Toen het leasecontract van de vorige vloot afliep, benaderde Heemskerk dan ook alleen A-merk leveranciers. “Daarbij hebben we niet alleen gekeken naar het financiële plaatje, maar zeker ook naar de gebruiksvriendelijkheid van de trucks”, licht de manager toe. Chauffeurs en gebruikers van de trucks beoordeelden de verschillende merken met behulp een zorgvuldig samengestelde vragenlijst. Alle trucks op de shortlist werden grondig aan de tand gevoeld en kregen een cijfer voor onder meer de draaicirkel, het zicht, de bediening en de zithouding. “Op basis van die beoordeling kreeg elk type truck en ieder merk een rapportcijfer. Dat van Jungheinrich was veruit het beste”, aldus Anholts.

Meer met minder
In totaal investeerde Heemskerk in een vloot van 43 trucks, bestaande uit driewiel- en vierwiel vorkheftrucks en meeloop en meerij elektropalletwagens. Het totale aantal machines dat in Rijnsburg wordt ingezet, is daarmee fors gereduceerd. “Voorheen reden er 53 trucks. Nu rijden er minder trucks en doen we zelfs meer werk”, weet Anholts. Hij schrijft die winst toe aan enerzijds een slimmere kijk op de specifieke inzet en anderzijds een optimale afstelling van de trucks. “Je merkt dat er heel goed is bekeken hoe het maximale uit de accu kan worden gehaald. Dat geeft aan dat ze er bij Jungheinrich serieus mee bezig zijn en dat ze met de klant meedenken”, stelt hij.

Meedenken
Dat meedenken is voor Heemskerk ook belangrijk als het om de service gaat. “Zeker nu het aantal trucks is teruggebracht, is stilstand in onze volcontinu inzet uit den boze”, stelt Anholts. “Door de nattigheid op de vloer gaan wieltjes en wiellagers bij ons eerder stuk. De servicemonteur vervangt dan niet domweg een lager, maar denkt mee met onze Technische Dienst. Zo hebben we nu RVS assen op de elektropalletwagens en zijn de wiellagers extra afgedicht. Er wordt buiten de gebaande paden gedacht en dat bevalt prima.”

Bekijk onze RVS elektrische palletwagens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *