DHL Supply Chain kiest voor maatwerkoplossing

DHL EindhovenNiet elke intern transportinzet kan worden uitgevoerd met een standaard truck. Soms is maatwerk nodig. De Jungheinrich EJE 380G, die DHL Supply Chain in Eindhoven inzet, is daarvan een mooi voorbeeld. Met een draagvermogen van maar liefst 8 ton mag de bijzondere elektrische palletwagen met recht een compacte krachtpatser worden genoemd.

Voor de spare parts operatie van een van haar klanten zocht logistiek dienstverlener DHL Supply Chain een compacte, elektrisch aangedreven truck met voldoende draag-vermogen. “In ons dc stellen we ook orders op klantenwens samen, die vervolgens via lokale magazijnen aan klanten wereldwijd worden verstuurd. Sommige van die orders bestaan uit een complete container, gevuld met reserveonderdelen en gereedschappen. Gemiddeld weegt zo’n container 4 tot 6 ton. Je intern transportvloot moet natuurlijk wel zijn afgestemd op die specifieke inzet”, licht Warehouse Manager Eugène Brouwers toe.

Compacte achttonerDe wensen en eisen werden voorgelegd aan Jungheinrich. “Zij zijn onze prefered supplier. Aan de hand van de specificaties zijn we samen gekomen tot de juiste oplossing”, vult, Facility, Security & Procurement Manager Lennart Korewijk aan.

Veiligheid voorop
Jungheinrich leverde een op maat gebouwde elektrische palletwagen, type EJE 380G, met een capaciteit van niet minder dan 8 ton en een vorklengte van 2,70 meter. Uit veiligheids-oogpunt is de bijzondere elektrische palletwagen niet voorzien van een staplateau, maar uitgevoerd als meeloopmodel. De maximale snelheid van de compacte krachtpatser is beperkt tot 3 km/uur. “Ook dat heeft te maken met veiligheid”, weet Brouwers. “Het zijn toch zware en grote containers die verplaatst worden. Dan moet je extra zorg dragen voor een beheerst transport. En omdat de afstanden die worden afgelegd toch niet groot zijn, resulteert die beperkte rijsnelheid ook niet in een lagere efficiency.”

Overzicht en bedieningsgemak
De EJE 380G wordt sinds afgelopen zomer ingezet. Het grote voordeel van de truck is dat het overzicht beduidend is verbeterd. “Omdat het leveren van zo’n maatwerkoplossing natuurlijk tijd vergt, hebben we de containers ter overbrugging eerst met een heftruck getransporteerd. Dat was veel onoverzichtelijker. En bovendien was de kans op schade groter”, legt Brouwers uit. Verder roemt de warehouse manager de eenvoudige en plezierige bediening van de krachtpatser. “Ook al is de inzet beperkt, deze truck is nu al onmisbaar voor ons”, besluit hij.

Meer informatie over maatwerk trucks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *