Page 10

Jungheinrich_Journaal 2015 Juli

Bas let op de kleintjes Ga er maar aan staan! Heb je net een collegabedrijf gekocht en de crisis barst los. Lorenzo Bas gooide het roer om en investeerde in nieuwbouw. Met zijn gedegen visie en door op de kleintjes te letten, staat het bedrijf er nu weer goed voor. De Ondernemersprijs 2014 van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland onderstreept die prestatie. “Ja, dat was schrikken”, begint Director Operations Lorenzo Bas. “We kochten in 2007 de firma Hereijgers uit Breda en hadden net voor 2 miljoen euro nieuw wegtransportmaterieel aangeschaft. In 2009 nam ik het bedrijf over van mijn ouders en dan breekt de crisis uit. Van de jaarlijkse 15% groei was niets meer over. Het mes moest in de organisatie en het roer om.” Service gericht In aanloop naar de directiewisseling had Lorenzo al een bedrijfsplan opgesteld waarin het bedrijf zich meer en meer richt op ‘service oriented 10 www.jungheinrich.nl/journaal logistics’. “Hereijgers deed al aan warehousing en dat biedt, samen met value added logistics, meer toekomst dan het traditionele transportbedrijf”, stelt Lorenzo. “We hebben alles gecentraliseerd, de logistieke activiteiten uitgebreid en kritisch gekeken naar onze doelgroep.” Er werd afscheid genomen van ‘minder goede’ klanten en met nieuw elan en verse, lange termijnafspraken ging het bedrijf voort. Een groot pand in Etten-Leur kwam in beeld, maar op oudejaarsdag 2013 trok een voorname klant zich terug en was het beoogde onderkomen ineens veel te groot. “Om verder te kunnen, heb ik op 3 januari 2014 besloten om nieuw te bouwen en een pand neer te zetten dat klaar is voor de toekomst. We hadden nog niets, alleen de wetenschap dat op 16 juni de eerste pallets er in moesten.” Zo goed als nieuw Voor de inrichting viel de keuze gedeeltelijk op gebruikt materieel. “We hebben gebruikte hoogbouwtrucks in plaats van nieuwe gekocht. Zo konden we er niet een, maar twee aanschaffen. Dit type EKX is modern én geschikt voor magazijnnavigatie. Daar gaan we volgend jaar mee aan de slag.” Ook twee heftrucks zijn jong gebruikte machines. Daarnaast kocht Bas Logistics nieuwe meerij palletwagens en palletstellingen. Optelsom van besparingen Met magazijnnavigatie voor de hoogbouwtrucks mikt Bas Logistics straks op 15% efficiëntieverhoging. Het past in het optimalisatieplaatje waarin ook een nieuwe WMS-versie en de implementatie van een TMS zijn opgenomen. Bas: “Zonder moderne ICT lukt het niet. Zo hebben we ook vier HBOstudenten aan de slag om diverse verbeterprocessen op te stellen. Ze hebben een tool ontwikkeld om de rijstijl te beoordelen aan de hand van het motormanagement. De brandstofbesparing is 5%, niet gek bij een jaarlijks verbruik van 3,5 miljoen liter diesel. Ook werken ze aan vermindering van ladingschades, verbetering van customer services en het uitbreiden van ons netwerk met andere vervoerders om onrendabele kilometers te verminderen. Innoveren en op deze manier besparen loont. Immers: alle kleintjes maken samen één grote.” BESPAREN Overdag worden de orders verzameld, ’s nachts bruist het pand van de crossdocking; binnen beide activiteiten speelt de ERE 225 de hoofdrol > Innoveren en op deze manier besparen loont


Jungheinrich_Journaal 2015 Juli
To see the actual publication please follow the link above