Page 13

Jungheinrich_Journaal 2015 Juli

anderhalf uur afgehandeld is. Om dat te bereiken vertrouwt het bedrijf op 20 vorkheftrucks. Als bezige bijen zwermen de trucks in en rond de warehousehallen. “Het kan behoorlijk hectisch zijn. En dan zit een ongeluk vaak in een klein hoekje. In het verleden constateerden we dan ook regelmatig schades. > Chauffeurs zijn nog meer betrokken en gemotiveerd Gelukkig meestal kleine schades, maar er was nooit iemand die wist wat er was gebeurd”, aldus Klein. Sinds SABIC vlootbeheersoftware gebruikt, is dat verleden tijd. De veiligheid is aanzienlijk verbeterd. ‘Gesprek aangaan’ “We hebben in 2009 de voorloper van het huidige Jungheinrich pakket ISM Online aangeschaft. Niet om chauffeurs een trap na te geven, maar juist om met hen in gesprek te komen”, legt Klein uit. “Door die gesprekken kunnen we gevaarlijke situaties beter in kaart brengen en, indien nodig, routes aanpassen, spiegels ophangen, of extra aanrijdbeveiligingen plaatsen.” Jos Klein: “We willen chauffeurs geen trap nageven, maar juist met hen in gesprek komen” Tegenwoordig gebruikt SABIC de web-based versie van ISM Online. De module Safety regelt niet alleen de toegangscontrole tot de trucks (in het geval van SABIC via de persoonsgebonden bedrijfspasjes), maar biedt ook een bestuurders- administratie en shock-detectie. Daarnaast biedt ISM Online SABIC een snelle en overzichtelijke rapportage en een beter inzicht in de inzet van de trucks. “We weten nu exact wanneer en hoe groot het piekgebruik is en kunnen perfect sturen op een evenredige en efficiënte inzet van de trucks”, licht Klein toe. Verantwoordelijkheidsgevoel Maar de grootste winst wordt op de werkvloer geboekt. Het aantal schades is in de afgelopen jaren significant gedaald. Klein schat de daling op ruim 60 procent. Bovendien is het verantwoordelijkheidsbewustzijn van de chauffeurs merkbaar gestegen. “Ze zijn nog meer betrokken en gemotiveerd, en zien het systeem ook zelf als toegevoegde waarde”, stelt Klein. En mocht er onverhoopt tóch een schadegeval zijn, dan wordt het direct gerepareerd. Ook als het ‘maar’ lakschade is. Alle teamleiders hebben lakstiften in de juiste kleuren. “Want schade zien, is schade De vlootbeheersoftware biedt SABIC beter inzicht in gevaarlijke situaties rijden”, weet Klein. Juli 2015 13


Jungheinrich_Journaal 2015 Juli
To see the actual publication please follow the link above